Statut ORW

STATUT OŚRODKA REHABILITACYJNO-WYCHOWAWCZEGO
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA Art. 23

1. Państwa-Strony uznają, że dziecko psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne powinno mieć zapewnioną pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu społeczeństwa.
3. Uznając szczególne potrzeby dziecka niepełnosprawnego, pomoc (…) będzie udzielana bezpłatnie tam, gdzie jest to możliwe, z uwzględnieniem zasobów finansowych rodziców bądź innych osób opiekujących się dzieckiem, i ma zapewnić, aby niepełnosprawne dziecko posiadało skuteczny dostęp do oświaty, nauki, opieki zdrowotnej, opieki rehabilitacyjnej, przygotowania zawodowego oraz możliwości rekreacyjnych, realizowany w sposób prowadzący do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego stopnia zintegrowania ze społeczeństwem oraz osobistego rozwoju, w tym jego rozwoju kulturalnego i duchowego.

KONWENCJA O PRAWACH OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Art. 25

1. Państwa Strony uznają prawo osób z niepełnosprawnościami do edukacji. W celu realizacji tego prawa bez dyskryminacji i na zasadach równych szans, Państwa Strony zapewnią włączający system kształcenia umożliwiający integrację na wszystkich poziomach edukacji i w kształceniu ustawicznym, zmierzające do:
(a) pełnego rozwoju potencjału oraz poczucia godności i własnej wartości, a także wzmocnienia poszanowania praw człowieka, podstawowych wolności i różnorodności ludzkiej,
(b) rozwijania przez osoby niepełnosprawne ich osobowości, talentów i kreatywności, a także zdolności umysłowych i fizycznych, przy pełnym wykorzystaniu ich możliwości,
(c) umożliwienia osobom z niepełnosprawnościami skutecznego udziału w wolnym społeczeństwie.

§ 1

1. Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Zakopanem jest niepubliczną, specjalistyczną, wielofunkcyjną placówką prowadzoną przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Zakopanem. W pionie medycznym działa jako zakład leczniczy, na podstawie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.
2. Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Zakopanem powołany jest w drodze uchwały Zarządu Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Zakopanem.
3. Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy ma siedzibę w Zakopanem przy ul. Kamieniec nr 32 d. Działa na terenie powiatów tatrzańskiego oraz nowotarskiego.
4. Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Zakopanem działa między innymi na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych;
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59)
3) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60)
4) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2016 r. poz. 546) i wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych;
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581)
6) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 618)
7) statutu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną oraz innych aktów wewnętrznych.
5. We wszystkich zakresach objętych statutem Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Zakopanem realizuje idee oraz założenia metodyczne Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, a także uchwały jego organów.

§ 2

Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) PSONI – należy przez to rozumieć Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną;
2) PSONI Koło w Zakopanem – należy przez to rozumieć Koło Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Zakopanem;
3) ORW – należy przez to rozumieć Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Zakopanem;
4) Zarządzie Koła – należy przez to rozumieć Zarząd Koła Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Zakopanem;
5) Nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowisk pedagogicznych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
6) wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, wychowaniem przedszkolnym, rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim realizujące poprzez zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze obowiązek szkolny i obowiązek nauki, uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, pacjentów w rozumieniu przepisów o ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych i osoby z niepełnosprawnością intelektualną uczestniczące w innych formach prowadzonych przez ORW;
7) zespole terapeutycznym – należy przez to rozumieć zespół specjalistów powoływany w danym okresie organizacyjnym przez dyrektora ORW do pracy z konkretnym wychowankiem dla określania, wdrażania, realizacji i ewaluacji indywidualnego programu;
8) terapeucie prowadzącym – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora ORW dla każdego wychowanka nauczyciela lub innego specjalistę, który jest odpowiedzialny za koordynację pracy zespołu terapeutycznego w zakresie diagnozy, realizacji oraz ewaluacji indywidualnego programu;
9) księdze wychowanków – należy przez to rozumieć księgę, do której wpisuje się chronologicznie imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia wychowanka, PESEL, adres zamieszkania wychowanka, imiona i nazwiska rodziców i adresy ich zamieszkania, datę przyjęcia do placówki, podstawę przyjęcia (orzeczenie) oraz datę i przyczynę skreślenia z księgi wychowanków.
10) rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych;
11) dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno-Wychowawczego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Zakopanem.

§ 3

1. ORW przeznaczony jest dla wychowanków w wieku od urodzenia do 25. roku życia, którzy wymagają kompleksowej, wielodyscyplinarnej pomocy rehabilitacyjno-edukacyjnej świadczonej w odpowiednich warunkach i z opieką dostosowaną do stanu psychofizycznego i wieku.
2. W ORW organizuje się, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN, wczesne wspomaganie rozwoju w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
3. Do ORW przyjmowani są wychowankowie na podstawie wniosku złożonego przez rodziców, do którego dołączono, w zależności od formy uczestnictwa:
1) opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
3) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego;
4) decyzję dyrektora przedszkola, szkoły odpowiedniego typu, w obwodzie których wychowanek mieszka, zezwalającą na realizację rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą dla uczniów realizujących w ORW obowiązek na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
3. Decyzję o przyjęciu wychowanka do ORW podejmuje dyrektor. Decyzja ma formę pisemną.
4. Decyzja o przyjęciu do ORW stanowi podstawę wpisu wychowanka do księgi wychowanków.
5. Dyrektor powiadamia o przyjęciu wychowanka do ORW oraz informuje o spełnianiu przez wychowanka obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, dyrektora szkoły odpowiedniego typu, w obwodzie której wychowanek mieszka. W przypadku realizacji kształcenia specjalnego dyrektor podpisuje ze szkołą macierzystą wychowanka porozumienie, w którym określone zostaną warunki kształcenia ucznia w ORW.
6. Skreślenie wychowanka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki z księgi wychowanków następuje z chwilą przekroczenia wieku realizacji obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
7. Skreślenie wychowanka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki z księgi wychowanków może nastąpić w każdym czasie na wniosek rodziców.
8. Dyrektor powiadamia pisemnie dyrektora szkoły odpowiedniego typu, w obwodzie której wychowanek mieszka, o jego skreśleniu z księgi wychowanków realizujących w ORW obowiązek szkolny lub obowiązek nauki.

§ 4

1. Głównym celem ORW jest uzyskanie przez wychowanków autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.
2. Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:
1) poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu;
2) poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu;
3) poprawa sprawności procesów poznawczych;
4) rozwój osobowości;
5) rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie;
6) rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych;
7) rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących;
8) rozwój umiejętności współżycia w grupie;
9) rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.
3. Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:
1) wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka;
2) wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie;
3) rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem;
4) wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym;
5) wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami i poczucia tożsamości z PSONI;
6) stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców oraz ich aktywności obywatelskiej;
7) wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.

§ 5

1. Cele ORW realizowane są poprzez następujące zadania:
1) organizację wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki;
3) opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się, i ochronę przed niebezpieczeństwem;
4) rehabilitację społeczną, zawodową, leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych.
2. Cele ORW określone w § 4 ust. 1 i 2 są realizowane w następujących formach:
1) wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
2) wychowanie przedszkolne;
3) roczne przygotowanie przedszkolne;
4) kształcenie specjalne, w tym przysposobienie do pracy;
5) zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
3. Cele ORW w stosunku do rodziny określone w § 4 ust. 3 są realizowane w następujących formach:
1) warsztaty, wykłady i seminaria;
2) poradnictwo specjalistyczne;
3) zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno-rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe;
4) spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące możliwości i prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia.

§ 6

1. W stosunku do wychowanka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowywany i realizowany jest wielodyscyplinarny, Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) zgodny z rozpoznanymi potrzebami wychowanka, zaleceniami specjalistów oraz podstawą programową kształcenia specjalnego.
2. W stosunku do wychowanka posiadającego orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowywany i realizowany jest wielodyscyplinarny, indywidualny program rehabilitacyjno-rewalidacyjno-wychowawczo-opiekuńczy zgodny z rozpoznanymi potrzebami wychowanka oraz zaleceniami specjalistów, zwany dalej Indywidualnym Programem Terapeutycznym (IPT).
3. W stosunku do dziecka posiadającego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka opracowywany i realizowany jest Indywidualny Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju z uwzględnieniem działań wspierających rodzinę dziecka i skoordynowanych działań specjalistów wraz z oceną postępów dziecka.
4. Programy, o których mowa w ust. 1 i 2:
1) opracowuje, w porozumieniu z rodzicami, zespół terapeutyczny;
2) podlegają ewaluacji oraz modyfikacji w kierunku tworzenia nowych szans rozwojowych i przystosowawczych;
3) wymagają pisemnej akceptacji rodziców i zatwierdzenia przez dyrektora;
4) w określonym zakresie powinny być współrealizowane przez rodziców w domu;
5. ORW pracuje zgodnie z programem profilaktyczno – wychowawczym zatwierdzonym przez Radę Programową obejmującym:
1) działalność opiekuńczą;
2) edukację prozdrowotną;
3) edukację ekologiczną;
4) edukację prospołeczną;
5) edukację regionalną;
6) edukację przez sztukę;
7) profilaktykę niedostosowania społecznego.
6. W programie profilaktyczno – wychowawczym ORW uwzględnia się potencjał poszczególnych wychowanków i ich potrzeby wychowawcze.
7. ORW w porozumieniu z Zarządem Koła realizuje także inne programy niezbędne do osiągnięcia celów, o których mowa w § 4.

§ 7

Organami ORW są:
1) Dyrektor;
2) Rada Programowa.
§ 8
1. Dyrektora zatrudnia Zarząd Koła.
2. Obowiązki dyrektora określa „Zakres obowiązków i odpowiedzialności dyrektora Ośrodka Rehabilitacyjno-Wychowawczego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Zakopanem”.
3. Dyrektor odpowiada za politykę personalną ORW.
4. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym pracowników ORW.
5. Dyrektor określa zakres czynności, kompetencji i odpowiedzialności pracowników ORW.
6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) organizowanie pracy oraz kierowanie bieżącą działalnością ORW;
2) realizowanie uchwał Zarządu Koła;
3) nadzór nad realizacją umów w zakresie świadczeń zdrowotnych i innych programów realizowanych przez ORW;
4) realizowanie uchwał Rady Programowej;
5) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikom oraz pobytu wychowankom ORW;
6) dbanie o atmosferę twórczej współpracy, równości i wzajemnego szacunku pomiędzy nauczycielami i innymi pracownikami, rodzicami i osobami z niepełnosprawnością;
7) przestrzeganie przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych;
8) dobór, podnoszenie kwalifikacji, organizację i ocenę pracy pracowników.
7. Dyrektor ściśle współpracuje z Zarządem Koła i księgowością w zakresie realizacji zadań statutowych oraz prawidłowej gospodarki finansowej ORW.
8. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Programową.

§ 9

1. Rada Programowa jest stałym, kolegialnym organem ORW powołanym do wielospecjalistycznego i kompleksowego rozważania, opracowywania i rozstrzygania, w granicach kompetencji, spraw diagnostycznych, programowych, terapeutycznych, wychowawczych, metodycznych i organizacyjnych, z uwzględnieniem podejścia innowacyjnego.
2. Działalnością Rady Programowej kieruje zastępca Dyrektora do spraw edukacji w ORW.
3. W skład Rady Programowej wchodzą wszystkie osoby bezpośrednio pracujące z wychowankami ORW.
4. Szczegółowe zadania Rady Programowej określa „Regulamin działalności Rady Programowej” opracowany przez z-cę dyrektora ds. edukacji i zatwierdzany przez Zarząd Koła.
5. Rada Programowa może zapraszać na zebrania inne osoby niezbędne do wypełniania swoich zadań, w tym ekspertów zewnętrznych.

§ 10

1. W ORW działają Zespoły Terapeutyczne (ZT), powołane w celu analizowania określania, wdrażania, realizacji i ewaluacji indywidualnego programu danego wychowanka.
2. Zespół Terapeutyczny składa się z terapeuty prowadzącego oraz z innych specjalistów pracujących z wychowankiem.
3. Zespół Terapeutyczny współpracuje z terapeutą prowadzącym w opracowywaniu Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub Indywidualnego Programu Terapeutycznego dla wychowanków z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
4. Posiedzenia Zespołu Terapeutycznego są protokołowane.

§ 11

1. ORW funkcjonuje nie mniej niż 8 godzin dziennie we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem 1 miesiąca letniego oraz dni określonych w „Harmonogramie zajęć w ORW Zakopane”, zatwierdzanym na każdy rok kalendarzowy przez Zarząd Koła.
2. Cele określone w § 5. realizowane są w następujących formach organizacyjnych:
1) zespołach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
2) zespołach wychowania przedszkolnego;
3) oddziałach edukacyjno-terapeutycznych;
4) zespołach rewalidacyjno-wychowawczych;
5) indywidualnych zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych;
6) indywidualnych i grupowych zajęciach rehabilitacyjnych;
7) zespołowych formach aktywności ekspresyjnej i rekreacyjnej;
8) innych formach rehabilitacji społecznej, w tym wyjazdowych.
3. Komórkami organizacyjnymi do realizacji zadań z zakresu opieki zdrowotnej są:
1) ośrodek rehabilitacji dziennej;
2) gabinet rehabilitacyjny;
3) gabinet logopedyczny;
4) gabinet psychologiczny;
5) gabinet profilaktyki zdrowotnej (higieny szkolnej);
6) inne gabinety w zależności od potrzeb.
4. ORW zobowiązany jest do twórczego poszukiwania innych form, zwłaszcza terapii, edukacji, rekreacji i integrującego włączania wychowanków w życie środowiska, poza siedzibą, w społeczności lokalnej, z wykorzystaniem ogólnodostępnych zasobów społecznych, zwłaszcza przeznaczonych dla grup rówieśniczych.
5. ORW prowadzi bibliotekę, której zasoby udostępniane są na określonych warunkach.
6. Biblioteka gromadzi również wydawnictwa w tekście łatwym do czytania i zrozumienia.
7. ORW propaguje czytelnictwo wydawnictw PSONI, zwłaszcza czasopisma „Społeczeństwo dla Wszystkich”.
8. ORW umożliwia realizację praktyk zawodowych studentom szkół wyższych o kierunkach zgodnych z działalnością placówki, na określonych warunkach.

§ 12

1. Działalność ORW jest dokumentowana zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Dokumentacja ORW obejmuje:
1) plan pracy na dany rok szkolny zatwierdzony przez Zarząd Koła;
2) księgę wychowanków, oddzielnie dla ORW i WWR;
3) indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET) i indywidualne programy terapeutyczne (IPT);
4) program profilaktyczno-wychowawczy;
5) tygodniowe rozkłady zajęć oddziałów i zespołów oraz zajęć indywidualnych;
6) protokoły posiedzeń Rady Programowej;
7) dokumentację pracy zespołów terapeutycznych;
8) rejestr wymiaru usług medycznych świadczonych wychowankom;
9) indywidualną dokumentację wychowanków;
10) dzienniki zajęć oddziałów, zespołów i specjalistów;
11) dokumentację nadzoru pedagogicznego;
12) dokumentację dotyczącą awansu zawodowego nauczycieli;
13) dokumentację personalną i inną zgodnie z odrębnymi przepisami;
14) dokumentację medyczną zgodnie z odrębnymi przepisami;
15) sprawozdawczość, w tym statystyczną i SIO, zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. ORW zobowiązany jest do dokumentowania pobytu wychowanka i archiwizowania dokumentów, poprzez gromadzenie materiałów potwierdzających:
1) podstawę przyjęcia wychowanka do ORW;
2) diagnozę oraz badania;
3) indywidualne programy;
4) ocenę postępów w realizacji indywidualnych programów;
5) ewaluację indywidualnych programów;
6) inne wynikające z funkcjonowania i potrzeb placówki.
4. Za prawidłowe dokumentowanie procesu edukacji i rehabilitacji, terapii i opieki nad wychowankiem odpowiada terapeuta prowadzący.

§ 13

1. W pracy z wychowankami pracownicy ORW kierują się następującymi zasadami:
1) szacunku dla wychowanka;
2) dbałości o jego dobre samopoczucie;
3) skoordynowanego, kompleksowego, wielodyscyplinarnego, intensywnego oddziaływania rehabilitacyjno – terapeutyczno – rewalidacyjno – edukacyjno – wychowawczego;
4) pozytywnego programowania indywidualnego we wszystkich sferach rozwoju wychowanka;
5) wyzwalania i wykorzystywania potencjału wychowawczego grupy rówieśniczej;
6) ciągłości oddziaływań z uwzględnieniem ewaluacji oraz dostosowania zadań i form do stanu i wieku wychowanków.
2. We współpracy z rodziną pracownicy ORW kierują się następującymi zasadami:
1) wspierania psychicznego;
2) dążenia do zaakceptowania przez rodziców sytuacji dziecka i własnej, zrozumienia jego potrzeb oraz zasad pracy z dzieckiem;
3) pomocy w rozwiązywaniu problemów życia rodziny jako całości i poszczególnych jej członków, jeżeli trudności mają związek z wychowankiem;
4) wzmacniania gotowości i umiejętności radzenia sobie bez pomocy tam, gdzie jest to możliwe;
5) samopomocowego i solidarnościowego zaangażowania w życie społeczności ORW oraz PSONI Koło w Zakopanem;
6) szacunku i empatii oraz partnerskiej współodpowiedzialności w zakresie realizacji procesu rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczego wychowanka na terenie ORW i jego kontynuacji poza placówką.
4. Wychowanek ORW ma prawo do:
1) godnego traktowania, a zwłaszcza: ochrony przed poniżaniem, zachowania intymności w odpowiednich sytuacjach, traktowania stosownego do wieku itp.;
2) przestrzegania wobec niego zasad zdrowia psychicznego, w tym: dbania o dobre samopoczucie, możliwość osiągania sukcesów, ochrony przed lękiem, itp.;
3) ochrony przed jakimkolwiek zagrożeniem fizycznym i psychicznym, w tym molestowaniem i wykorzystywaniem seksualnym;
4) do korzystania z profesjonalnie przygotowanego, kompleksowego, wielodyscyplinarnego programu pomocy i do jego ciągłej, równie profesjonalnej realizacji;
5) uczestnictwa w zbiorowych formach życia ORW i społeczności lokalnej;
6) zgłaszania wniosków i skarg oraz wyrażania swoich opinii i niezadowolenia;
7) zaopatrzenia w sprzęty, materiały i pomoce do zajęć oraz środki pomocnicze umożliwiające mu aktywne, stosowne do możliwości uczestnictwo w różnych formach działalności placówki;
8) ochrony danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DZ.U. z 2016 r. poz 922 z późn. zm ).
5. Wychowanek ORW, w miarę swoich możliwości, powinien:
1) systematycznie uczęszczać na zajęcia;
2) aktywnie uczestniczyć w realizowaniu dostosowanego do jego potrzeb kompleksowego, wielodyscyplinarnego programu;
3) przestrzegać zasad współżycia społecznego.

§ 14

1. Wszystkich pracowników ORW na wniosek Dyrektora zatrudnia Zarząd Koła.
2. W ORW zatrudnieni są pracownicy następujących specjalności: lekarze, fizjoterapeuci, pielęgniarki, opiekunowie, psycholodzy, pedagodzy (wychowawcy i nauczyciele), instruktorzy terapii zajęciowej, pomoce wychowawców.
3. W zakresie działalności administracyjno-gospodarczej zatrudnieni są: księgowy, pracownicy administracji i obsługi.
4. Zasady zatrudniania, kwalifikacje, warunki pracy i płacy oraz prawa i obowiązki pracowników określa Regulamin Pracy i Wynagradzania Pracowników Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Zakopanem.
5. Pracownicy ORW obowiązani są do zachowania tajemnicy zawodowej i służbowej zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i etyką zawodową.

§ 15

Nadzór nad ORW w Zakopanem sprawują:
1. w zakresie organizacyjnym, finansowym i administracyjnym – Zarząd Koła PSONI w Zakopanem;
2. w zakresie nadzoru pedagogicznego – Kuratorium Oświaty w Krakowie – delegatura Nowy Targ;
3. w zakresie nadzoru nad działalnością leczniczą – Zarząd Koła PSONI w Zakopanem;
4. w zakresie spełniania wymogów dotyczących niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej – Małopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia.

§ 16

Działalność ORW finansowana jest z następujących źródeł:
1. dotacji
2. darowizn i zbiórek publicznych
3. kontraktów z Narodowego Funduszu Zdrowia
4. innych źródeł
Ramowy Statut Ośrodka Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczego przyjęto Uchwałą Zarządu Głównego Nr 27 z dnia 9 września 2017 r.
Statut ORW w Zakopanem przyjęto uchwałą Zarządu Koła nr 27/2017 z dnia 28.11.2017 r. i obowiązuje od dnia podjęcia uchwały.

ZARZĄD KOŁA PSONI W ZAKOPANEM

Dictumst quisque sagittis purus sit amet volutpat consequat mauris.