Pracownie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Zakopanem

Ceramika

Gospodarsta Domowego

Krawiecka

Plastyczno Zdobnicza

Poligraficzno Komputerowa

Stolarska

Świecarsko Plastyczna

Tkactwa

Witrażowo Malarska

Pracownia Ceramiczna

Lorem ipsum

Lepienie z gliny jest terapią dostępną dla każdej – nawet  dla  osób o niższej sprawność. Wspomaga rehabilitację ruchową i rozwija wyobraźnię osoby niepełnosprawnej. Uczestnicy na  pracowni kontynuowali produkcję wyrobów z gliny. Do przedmiotów, które wykonują najczęściej należą głównie wszelkiego rodzaju naczynia : talerze, miski, komplety filiżanek i kubków wraz ze spodeczkami, wazony na kwiaty, salaterki, talerzyki itp. Prócz tego produkowali doniczki na kwiaty, różnego rodzaju ozdoby, figurki, formy przestrzenne.

Osoby mniej sprawne robiły z gliny korale, lub płaskie formy. Uczestnicy produkowali przedmioty według własnych projektów lub pod dyktando terapeuty zajęciowego. Uczyli się zdobić ceramikę za pomocą specjalnych narzędzi, pokrywać angobami i tlenkami, farbami naszkliwnymi i podszkliwnymi, tworzyli wzory farbami i reliefami a także pokrywali  szkliwem.

Zadania realizowane w ramach w pracowni:

  • Doskonalenie cech przydatnych w codziennych czynnościach oraz pracy zawodowej (dokładność, cierpliwość, estetyka, wytrwałość).
  • Rozwijanie umiejętności twórczego podejścia do działania oraz odchodzenia od schematów.
  • Rozwijanie umiejętności manualnych.
  • Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik pracy w glinie.
  • Poznawanie różnorodności materiału (barwa, konsystencja).
  • Doskonalenie umiejętności wykonywania prac porządkowych, oraz wzmocnienie potrzeby ich wykonywania.

Pracownia Gospodarstwa Domowego

Lorem ipsum

W czasie tych zajęć koncentrujemy się na zdobywaniu umiejętności wykonywania prac kulinarnych tj. parzenie kawy, herbaty, przygotowania prostych, smacznych posiłków, ciast, deserów, kanapek, sałatek, potraw garmażeryjnych.

Duży nacisk w programie tej pracowni położony jest również na zdobywanie umiejętności nakrywania stolików na co dzień i okolicznościowo oraz wszelkich czynnościach porządkowych. W czasie zajęć gospodarczych podopieczni poznają zasady obsługi podstawowych urządzeń elektrycznych tj. czajnik, żelazko, mikser, mikrofalówka, zmywarka do naczyń, pralka.

 Na zajęciach wszyscy uczestnicy odpowiedzialni są za porządek w pracowni, dbają o czystość blatów roboczych, stolików, podłogi i zobowiązani są do wynoszenia śmieci. Poprzez te czynności kształtuje się nawyk dbania o czystość nie tylko w miejscu pracy ale i w domu.

Następnym ważnym elementem edukacyjnym w pracowni gospodarczej jest dokonywanie zakupów na zajęcia. W ten sposób uczestnicy uczą się prawidłowych kontaktów międzyludzkich oraz odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.

Te codzienne czynności na pozór wydają się proste, ale dla naszych uczestników jest to poczucie odpowiedzialności i przydatności, co jest szczególnie ważne i potrzebne w trakcie procesu terapeutycznego.

Główne zadania pracowni gospodarstwa domowego:

  • kształtowanie doskonalenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania
  • dążenie do uzyskania maksymalnej niezależności życiowej uczestników zajęć.

Pracownia Krawiecka

Lorem ipsum

Prowadzone zajęcia miały na celu usprawnianie funkcji manualnych, oraz opanowanie i doskonalenie czynności przysposabiających do wykonania prostych prac z zakresu szycia ręcznego i maszynowego, prasowania i szydełkowania. Zajęcia obejmowały: szycie ręczne ściegami podstawowymi i ozdobnymi(krzyżykowymi sznureczkowym), wycinanie z papieru i tkaniny dzierganie na kanwie malowanie i rysowanie na papierze i tkaninie, projektowanie i naklejanie różnych elementów ozdobnych, aplikacji. praca z koralikami nawlekanie układanie,, przyszywanie guzików. Zajęcia mają na celu rozwijanie wyobraźni ,poczucia estetyki, porządku na stanowisku pracy nauki prawidłowego posługiwania się narzędziami i przyborami podczas wybranej odpowiedniej techniki pracy oraz celowe i bezpieczne ich stosowanie. Pracownia wykonuje ozdobne przedmioty użytkowe i dekoracyjne , upominki oraz kartki okolicznościowe.
Pracownia realizuje program WTZ mający na celu przygotowanie uczestników do:

  • samodzielnego wykonywania czynności życia codziennego dostosowanego do jego możliwości i umiejętności
  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych, współpracy w grupie, rozwijanie wyobraźni, poczucia estetyki, kształtowanie odpowiedzialności, cierpliwości i wytrwałości w pracy.
Pracownia posiada maszyny:

  • stębnówki
  • overlock
  • hafciarska

Wykorzystywane są do wykonywania prac związanych szyciem i haftem.

Uczestnicy pracowni krawieckiej uczą się:

  • haftów ozdobnych ściegami ozdobnymi: krzyżykowym, sznureczkowym, gobelinowym, pętelkowym
  • usprawniają czynności manualne:
    • ćwiczą koordynację wzrokowo ruchową, wycinają z papieru i tkaniny, dziergają na kanwie, przyszywają guziki, prasują, projektują, wykańczają prace, przenoszą wzory na tkaninę.
    • Uczą się dobierania i posługiwania narzędziami i przyborami do wykonywania prac ręcznych hafciarskich, przez celowe i bezpieczne ich stosowanie.

Uczestnicy pracowni wykonują też między innymi ozdobne przedmioty użytkowe, dekoracyjne i kartki okolicznościowe.

Pracownia Plastyczno-Zdobnicza

Lorem ipsum

Prowadzone zajęcia mały na celu rozwój twórczości własnej poprzez rozwijanie zdolności i umiejętności oraz pobudzenie wyobraźni, koncentracji i uwagi, wyzwalanie pozytywnych emocji i budowanie wiary we własne możliwości. Różnorodność technik i materiałów proponowanych uczestnikom pozwalało na ćwiczenie myślenia abstrakcyjnego i usprawnianie umiejętności manualnych, rozwijanie percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo – manualnej. Prowadzone tu zajęcia obejmowały formy twórczości plastycznej, które oddziaływały na zmysły przez dotyk i kontakt z materią używaną w pracowni (papier, farby, kredki, materiały naturalne, tworzywa sztuczne, surowce wtórne itd.).

W pracowni poznawane były nowe techniki plastyczne i utrwalane już poznane , które zastosowane były podczas wykonywania: biżuterii, ozdobnych ramek na zdjęcia, kartek okolicznościowych, ozdobnych pudełek i torebek do pakowania prezentów, i drobnych upominków, stroików , elementów świątecznych dekoracji i kompozycji kwiatowych.

Ponadto w pracowni u uczestników było kształtowanie i rozwijanie innych umiejętności oraz zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji, terapii i bieżących potrzeb terapeutycznych.

W pracowni plastyczno-zdobniczej zajęcia mają na celu rozwój twórczości własnej poprzez rozwijanie zdolności i umiejętności oraz pobudzania wyobraźni, koncentracji i uwagi. Wyzwalanie pozytywnych emocji i budowanie wiary we własne możliwości.

Różnorodność technik i materiałów proponowanych uczestnikom pozwala na ćwiczeniu myślenia abstrakcyjnego i usprawnianiu umiejętności manualnych. Rozwijaniu percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo- manualnej (oko-ręka). Prowadzone zajęcia obejmują formy twórczości plastycznej, które oddziałują na zmysły przez dotyk i kontakt z materią używaną w pracowni (papier, farby, kredki, materiały naturalne, tworzywa sztuczne, surowce wtórne itd).

Uczestnicy poznają nowe techniki plastyczne, utrwalają już poznane i stosują je podczas wykonywania:

  • kartek świątecznych i okolicznościowych
  • prezentów i drobnych upominków pudełek, papierowych torebek oraz ich zdobieniu
  • wykonywania biżuterii, ozdobnych ramek
  • stroików, elementów świątecznych dekoracji i kompozycji kwiatowych.
Podczas zajęć uczestnicy poznają zasady BHP i PPOŻ obowiązujące w warsztacie oraz uczą się umiejętnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi , rożnego rodzaju farb i kleju. Przygotowania stanowiska pracy i dbania o porządek oraz nauki pracy w zespole. Ponadto w pracowni u uczestników kształtuje się i rozwija inne umiejętności oraz zachowania wynikające z indywidualnych programów rehabilitacji, terapii i bieżących potrzeb terapeutycznych.

Pracownia Poligraficzno-Komputerowa

Lorem ipsum

Ze względu na powszechność komputerów w czynnościach codziennych, uczestnicy uczyli się wykorzystywać je do zaspokajania swoich potrzeb, poszerzali swoje możliwości, wiedzę i uczyli się podstaw pracy w często używanych programach. Zajęcia z komputerem służyły im do utrwalenia zdobytej wiedzy szkolnej i poznania następnych etapów edukacji. Realizowane to było poprzez ćwiczenia w programach edukacyjnych oraz opierając się na indywidualnych zainteresowaniach i poziomie umiejętności uczestników, przez wyszukiwanie informacji w Internecie.

Terapeuta zajęciowy po dokonaniu oceny opanowania ćwiczonych czynności włączał uczestników, którzy potrafili samodzielnie radzić sobie z pracą przy komputerze do realizacji zleceń otrzymywanych z innych pracowni Warsztatu i grup ORW. Polegało to na przepisywaniu tekstów, formatowaniu tworzonych dokumentów, obróbce graficznej i tworzeniu autorskich prac tekstowych i graficznych. Wykonywane prace miały często rolę integrującą, gdyż wymagały kontaktu z innymi osobami w celu ustalenia szczegółów zadania. Służyło to do wyrobienia samodzielności i poprawie funkcjonowania w grupie społecznej.

Podczas zajęć w pracowni poligraficzno-komputerowej podopieczni uczą się: obsługi komputera, korzystania z Internetu, poruszania się w wybranych programach komputerowych tj. Microsoft Word, Microsoft Paint, CorelDRAW, Corel PHOTO-PAINT oraz posługiwania się sprzętem będącym na wyposażeniu pracowni tj. drukarki laserowe, skaner, bindownica, termobindownica, laminarka, gilotyna, niszczarka.

Uczestnicy wykonują zadania o różnej tematyce i różnym stopniu trudności, w zależności od indywidualnych możliwości i stopnia zainteresowania. Każdy uczestnik wykonuje pracę i ćwiczenia zależnie od stopnia posiadanej wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie przebywania w pracowni.

W pracy z komputerem wykorzystywane są również gry i programy edukacyjne rozwijające spostrzegawczość, pamięć oraz pobudzające wyobraźnię. Znaczną część zajęć zajmują ćwiczenia związane z wykorzystaniem Internetu tj. wyszukiwanie informacji na zadany temat, korzystanie z programów Online, samodzielne pobieranie różnych danych, grafiki – celem praktycznego wykorzystania np. do wykonania dyplomów, zaproszeń, kartek okolicznościowych, podziękowań, itp.

Wykonywane prace mają często rolę integrującą, gdyż wymagają kontaktu z innymi osobami w celu ustalenia szczegółów zadania. W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się również z obsługą różnego rodzaju nośników pamięci (pendrive, karty SD, karty micro SD, dysk przenośny).

W pracowni realizuje się wiele prac na rzecz wszystkich pracowni WTZ, koła PSONI a także uczestników oraz na zamówienia z zewnątrz:

  • kserowanie, drukowanie, skanowanie, laminowanie, bindowanie, termobindowanie
  • nagrywanie, zgrywanie płyt CD, DVD
  • przepisywanie i drukowanie bieżących pism (ogłoszenia, informacje, sprawozdania, podziękowania, opisy do kronik, plany zajęć itp.)
  • wykonywanie kartek okolicznościowych i zaproszeń, dyplomów, podziękowań, ulotek informacyjnych, wizytówek, kalendarzy, dzienników, etykiet na prace, etykiet informacyjnych, itp.

Pracownia Stolarstwa

Lorem ipsum

Zajęcia miały na celu rozwijanie zdolności manualnych, naukę posługiwania się prostymi narzędziami. Uczestnicy nabywali i ćwiczyli umiejętności wykonywania prostych prac domowych, nabywali umiejętności w prostych pracach w drewnie jak; cięcie piłą ręczną, wypalanie na sklejce, szlifowanie, czyszczenie papierem ściernym, wiercenie, sklejanie, rzeźbienie , wyplatanie z wikliny, malowanie patynowanie, woskowanie i polerowanie swoich wyrobów. W ramach pracowni wykonywali prace: małe formy rzeźbiarskie i płaskorzeźby, stroiki świąteczne, wianki z wikliny i szyszek ramki do obrazów, koszyki. Produkowano głównie zabawki edukacyjne wykorzystywane jako pomoc w terapii i edukacji przez nauczycieli i rehabilitantów. Wykonywano karmiki dla ptaków co było pretekstem do wprowadzenia tematykę ochrony przyrody i ekologii W pracy wykorzystano naturalne materiały wiklina, szyszki, patyki .

Podczas pracy musieli się wykazać umiejętnością posługiwania się narzędziami, doboru kształtów i kolorów (np. przy choinkach układankach) oraz starannością wykonania.

Uczestnicy korzystali z prostych narzędzi, zadaniem terapeutów było zwracanie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nimi a przede wszystkim przestrzeganie przepisów BHP. Dużą uwagę zwracano również na estetykę i dokładność wykonania.
Pracownia stolarska współpracowała z innymi pracowniami, oprawiała prace i wykonywała dla nich drewniane elementy( półprodukty).

Pracownia Świecarsko-Plastyczna

Lorem ipsum

W pracowni wprowadzane były różne techniki plastyczne, rozwijane było poczucie estetyki. Ćwiczone były techniki różne: rysowanie, malowanie, wykonywanie kartek okolicznościowych oraz wykonywanie grafik, wycinanek, modelowanie w masie solnej, plastelinie, modelinie. Prace te wpływały na rozwój wrażliwości estetycznej oraz usprawniały percepcję wzrokową i wzrokowo- ruchową. Doskonalona była sprawność manualna rąk i palców oraz spostrzegawczość poprzez zastosowanie technik malowania pędzlem, lepienie w materiale plastycznym, pracę z materiałami sypkimi, gniecenie, gięcie, skręcanie, lakierowanie, nawlekanie koralików. W pracowni uczestnicy poznawali proste techniki wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych min. uczyli się odlewania świec dwoma sposobami; odlewane z form i maczane, poznali różne formy zdobienia jak np. relief wypukły oraz zdobienie pisakiem olejowym. Uczestnicy na zajęciach, oprócz poznania technik plastycznych, ćwiczenia wrażliwości i wyobraźni artystycznej, kształtowali cierpliwość wytrwałość oraz poczucie odpowiedzialności za stanowisko pracy i wykonywaną pracę, poprzez możliwość jej wykonywania i wykorzystania do celów użytkowych, na potrzeby własne i zawodowe.

Zapoznanie się z różnymi technikami:

  • wyrób świec ozdobnych
  • świece i stroiki okolicznościowe
  • ozdoby świąteczne
  • kartki okolicznościowe
  • techniki papierowe – wydzieranki z kolorowego papieru, z cienkiej bibuły oraz kuleczek bibułowych
  • malarstwo farbami żelowymi na folii
  • malarstwo farbami temperowymi
  • techniki rysunkowe, kredki pastelowe suche i tłuste
Nacisk kładziemy na prace rozwijające wrażliwość oraz koordynację wzrokowo ruchową, ćwiczenia rąk palców. Zwracanie uwagi na precyzję i estetykę wykonywania prac. Zapoznanie się z zasadami BHP obowiązującymi w pracowni podczas obróbki technicznej, oraz bezpieczne użytkowanie urządzeń elektrycznych.

Podnoszenie samodzielności oraz wiary we własną wartość i przydatność społeczną. Nauka współpracy w grupie , dbanie o odpowiednie zachowanie wobec siebie.

Kształtowanie i nauka innych umiejętności wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii, oraz bieżących potrzeb.

Pracownia Tkactwa

Lorem ipsum

W pracowni realizowane było usprawnianie i rozwijanie czynności manualnych, wyzwalanie aktywności własnej, dbanie o czystość i bezpieczeństwo na stanowisku pracy, zrozumienie i wykonanie poleceń, dbanie o estetykę i staranność wykonania wyrobu.
Poprzez spotkania grupowe i towarzyskie wyrabiane były umiejętności pracy w grupie, kształtowanie systematyczności i obowiązkowości. W pracowni tkackiej podczas zajęć uczestnicy tkali na krośnie, ramce i krośnie kołeczkowym, dziergali na drutach i młynkach dziewiarskich, fastrygowali drobne elementy, projektowali tkaniny, wykonywali: stroiki, kartki okolicznościowe, różne dekoracje, zdobili różnymi technikami formy użytkowe: decoupage, wikliną papierową, malowali, obklejali . Poprzez ruch uczyli się czynności życia codziennego. Prowadzone były treningi: ekonomiczny, trening umiejętności społecznych -nawiązania rozmowy, podtrzymywania relacji koleżeńskich i rozwiązywania konfliktów.
Pracownia tkacka charakteryzuje się różnorodnością wykonywanych w niej technik Powstają tu nie tylko prace tkackie takie jak makatki, kilimy, bieżniki ale także koszyczki wyplatane z wikliny papierowej naturalnej, maskotki z dzianiny bransoletki z koralików stroiki świąteczne i kartki okolicznościowe

Dużą uwagę przywiązujemy do pracy zespołowej często jeden produkt jest wykonywany elementowo przez paru uczestników

Każda czynność wykonywana przez uczestnika jest dostosowana do jego indywidualnych możliwości i ma znaczenie np. zwijanie wełny dzierganie na młynku dziewiarskim, zszywanie dzianiny, wykańczanie maskotki.

W naszej pracowni uczestnicy rozwijają swoje zdolności manualne, poczucie estetyki i umiejętności pracy w zespole.

Pracownia Witrażu i Malarstwa

Lorem ipsum

W pracowni malarstwa uczestnicy, nabywają umiejętności w zakresie technik plastycznych, gdzie celem głównym staje się poprawa sprawności manualnych rąk, przy czym uczestnicy rozszerzają również swoją wiedzę z zakresu plastyki. Grupa ta w zależności od schorzenia wykonuje rożnego rodzaju prace. Jest to malowanie kredkami jak i farbami akrylowymi na podkładzie papierowym jak i na szkle. Również wykonują prace linorytnicze. Niektóre osoby z braku motywacji do działania w zakresie plastyki, koncentrują się na działaniach z zakresu gier planszowych itp. Bardziej sprawni manualnie tworzą własne projekty. W ramach współpracy między pracownianej uczestnicy wykonują dekoracje teatralne i różnego rodzaju rekwizyty do teatru ,,Sabliki,, działającego przy naszym Ośrodku. Charakter pracy i fakt, że jest to praca zbiorowa pozwala nam zrealizować wiele założeń z rehabilitacji społecznej. Uczestnicy uczą się współpracy i szacunku do pracy drugiego człowieka. Uczą się odpowiednich zachowań adekwatnych do sytuacji.
W tej samej pracowni na co dzień odbywają się podstawowe zajęcia z zakresu witrażu i fusingu. Młodzież uczy się jak należy obchodzić się bezpiecznie ze szkłem. W czasie pracy jest wykorzystywane różnego rodzaju szkło / bezbarwne, kolorowe oraz dodatki w postaci pigmentów i farb do szkła

W ten sposób z pracowni wychodzą ciekawe prace typu: patery, lampy, małe formy w postaci zawieszek, aniołów, rybek, ptaszków itp. Ta metoda daje uczestnikom nieograniczone możliwości kreowania koloru i wzoru, intensywnie wpływa na proces twórczy i rozwija wyobraźnię.

Purus semper eget duis at tellus at