Pracownie Warsztatów Terapii Zajęciowej w Zakopanem
Ceramika
Gospodarsta Domowego
Krawiecka
Plastyczno Zdobnicza
Poligraficzno Komputerowa
Stolarska
Świecarsko Plastyczna
Tkactwa
Witrażowo Malarska
Pracownia Ceramiczna
Lorem ipsum
Lepienie z gliny jest terapią dostępną dla każdej – nawet dla osób o niższej sprawność. Wspomaga rehabilitację ruchową i rozwija wyobraźnię osoby niepełnosprawnej. Uczestnicy na pracowni kontynuowali produkcję wyrobów z gliny. Do przedmiotów, które wykonują najczęściej należą głównie wszelkiego rodzaju naczynia : talerze, miski, komplety filiżanek i kubków wraz ze spodeczkami, wazony na kwiaty, salaterki, talerzyki itp. Prócz tego produkowali doniczki na kwiaty, różnego rodzaju ozdoby, figurki, formy przestrzenne.
Osoby mniej sprawne robiły z gliny korale, lub płaskie formy. Uczestnicy produkowali przedmioty według własnych projektów lub pod dyktando terapeuty zajęciowego. Uczyli się zdobić ceramikę za pomocą specjalnych narzędzi, pokrywać angobami i tlenkami, farbami naszkliwnymi i podszkliwnymi, tworzyli wzory farbami i reliefami a także pokrywali szkliwem.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Doskonalenie cech przydatnych w codziennych czynnościach oraz pracy zawodowej (dokładność, cierpliwość, estetyka, wytrwałość).
- Rozwijanie umiejętności twórczego podejścia do działania oraz odchodzenia od schematów.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik pracy w glinie.
- Poznawanie różnorodności materiału (barwa, konsystencja).
- Doskonalenie umiejętności wykonywania prac porządkowych, oraz wzmocnienie potrzeby ich wykonywania.
Pracownia Gospodarstwa Domowego
Lorem ipsum
W czasie tych zajęć koncentrujemy się na zdobywaniu umiejętności wykonywania prac kulinarnych tj. parzenie kawy, herbaty, przygotowania prostych, smacznych posiłków, ciast, deserów, kanapek, sałatek, potraw garmażeryjnych.
Duży nacisk w programie tej pracowni położony jest również na zdobywanie umiejętności nakrywania stolików na co dzień i okolicznościowo oraz wszelkich czynnościach porządkowych. W czasie zajęć gospodarczych podopieczni poznają zasady obsługi podstawowych urządzeń elektrycznych tj. czajnik, żelazko, mikser, mikrofalówka, zmywarka do naczyń, pralka.
Na zajęciach wszyscy uczestnicy odpowiedzialni są za porządek w pracowni, dbają o czystość blatów roboczych, stolików, podłogi i zobowiązani są do wynoszenia śmieci. Poprzez te czynności kształtuje się nawyk dbania o czystość nie tylko w miejscu pracy ale i w domu.
Następnym ważnym elementem edukacyjnym w pracowni gospodarczej jest dokonywanie zakupów na zajęcia. W ten sposób uczestnicy uczą się prawidłowych kontaktów międzyludzkich oraz odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
Te codzienne czynności na pozór wydają się proste, ale dla naszych uczestników jest to poczucie odpowiedzialności i przydatności, co jest szczególnie ważne i potrzebne w trakcie procesu terapeutycznego.
Główne zadania pracowni gospodarstwa domowego:
- kształtowanie doskonalenie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania
- dążenie do uzyskania maksymalnej niezależności życiowej uczestników zajęć.
Pracownia Krawiecka
Lorem ipsum
- samodzielnego wykonywania czynności życia codziennego dostosowanego do jego możliwości i umiejętności
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych, współpracy w grupie, rozwijanie wyobraźni, poczucia estetyki, kształtowanie odpowiedzialności, cierpliwości i wytrwałości w pracy.
- stębnówki
- overlock
- hafciarska
Wykorzystywane są do wykonywania prac związanych szyciem i haftem.
Uczestnicy pracowni krawieckiej uczą się:
- haftów ozdobnych ściegami ozdobnymi: krzyżykowym, sznureczkowym, gobelinowym, pętelkowym
- usprawniają czynności manualne:
- ćwiczą koordynację wzrokowo ruchową, wycinają z papieru i tkaniny, dziergają na kanwie, przyszywają guziki, prasują, projektują, wykańczają prace, przenoszą wzory na tkaninę.
- Uczą się dobierania i posługiwania narzędziami i przyborami do wykonywania prac ręcznych hafciarskich, przez celowe i bezpieczne ich stosowanie.
Uczestnicy pracowni wykonują też między innymi ozdobne przedmioty użytkowe, dekoracyjne i kartki okolicznościowe.
Pracownia Plastyczno-Zdobnicza
Lorem ipsum
W pracowni poznawane były nowe techniki plastyczne i utrwalane już poznane , które zastosowane były podczas wykonywania: biżuterii, ozdobnych ramek na zdjęcia, kartek okolicznościowych, ozdobnych pudełek i torebek do pakowania prezentów, i drobnych upominków, stroików , elementów świątecznych dekoracji i kompozycji kwiatowych.
Ponadto w pracowni u uczestników było kształtowanie i rozwijanie innych umiejętności oraz zachowań wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji, terapii i bieżących potrzeb terapeutycznych.
Różnorodność technik i materiałów proponowanych uczestnikom pozwala na ćwiczeniu myślenia abstrakcyjnego i usprawnianiu umiejętności manualnych. Rozwijaniu percepcji wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo- manualnej (oko-ręka). Prowadzone zajęcia obejmują formy twórczości plastycznej, które oddziałują na zmysły przez dotyk i kontakt z materią używaną w pracowni (papier, farby, kredki, materiały naturalne, tworzywa sztuczne, surowce wtórne itd).
- kartek świątecznych i okolicznościowych
- prezentów i drobnych upominków pudełek, papierowych torebek oraz ich zdobieniu
- wykonywania biżuterii, ozdobnych ramek
- stroików, elementów świątecznych dekoracji i kompozycji kwiatowych.
Pracownia Poligraficzno-Komputerowa
Lorem ipsum
Terapeuta zajęciowy po dokonaniu oceny opanowania ćwiczonych czynności włączał uczestników, którzy potrafili samodzielnie radzić sobie z pracą przy komputerze do realizacji zleceń otrzymywanych z innych pracowni Warsztatu i grup ORW. Polegało to na przepisywaniu tekstów, formatowaniu tworzonych dokumentów, obróbce graficznej i tworzeniu autorskich prac tekstowych i graficznych. Wykonywane prace miały często rolę integrującą, gdyż wymagały kontaktu z innymi osobami w celu ustalenia szczegółów zadania. Służyło to do wyrobienia samodzielności i poprawie funkcjonowania w grupie społecznej.
Uczestnicy wykonują zadania o różnej tematyce i różnym stopniu trudności, w zależności od indywidualnych możliwości i stopnia zainteresowania. Każdy uczestnik wykonuje pracę i ćwiczenia zależnie od stopnia posiadanej wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie przebywania w pracowni.
Wykonywane prace mają często rolę integrującą, gdyż wymagają kontaktu z innymi osobami w celu ustalenia szczegółów zadania. W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się również z obsługą różnego rodzaju nośników pamięci (pendrive, karty SD, karty micro SD, dysk przenośny).
- kserowanie, drukowanie, skanowanie, laminowanie, bindowanie, termobindowanie
- nagrywanie, zgrywanie płyt CD, DVD
- przepisywanie i drukowanie bieżących pism (ogłoszenia, informacje, sprawozdania, podziękowania, opisy do kronik, plany zajęć itp.)
- wykonywanie kartek okolicznościowych i zaproszeń, dyplomów, podziękowań, ulotek informacyjnych, wizytówek, kalendarzy, dzienników, etykiet na prace, etykiet informacyjnych, itp.
Pracownia Stolarstwa
Lorem ipsum
Zajęcia miały na celu rozwijanie zdolności manualnych, naukę posługiwania się prostymi narzędziami. Uczestnicy nabywali i ćwiczyli umiejętności wykonywania prostych prac domowych, nabywali umiejętności w prostych pracach w drewnie jak; cięcie piłą ręczną, wypalanie na sklejce, szlifowanie, czyszczenie papierem ściernym, wiercenie, sklejanie, rzeźbienie , wyplatanie z wikliny, malowanie patynowanie, woskowanie i polerowanie swoich wyrobów. W ramach pracowni wykonywali prace: małe formy rzeźbiarskie i płaskorzeźby, stroiki świąteczne, wianki z wikliny i szyszek ramki do obrazów, koszyki. Produkowano głównie zabawki edukacyjne wykorzystywane jako pomoc w terapii i edukacji przez nauczycieli i rehabilitantów. Wykonywano karmiki dla ptaków co było pretekstem do wprowadzenia tematykę ochrony przyrody i ekologii W pracy wykorzystano naturalne materiały wiklina, szyszki, patyki .
Podczas pracy musieli się wykazać umiejętnością posługiwania się narzędziami, doboru kształtów i kolorów (np. przy choinkach układankach) oraz starannością wykonania.
Uczestnicy korzystali z prostych narzędzi, zadaniem terapeutów było zwracanie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nimi a przede wszystkim przestrzeganie przepisów BHP. Dużą uwagę zwracano również na estetykę i dokładność wykonania.
Pracownia stolarska współpracowała z innymi pracowniami, oprawiała prace i wykonywała dla nich drewniane elementy( półprodukty).
Pracownia Świecarsko-Plastyczna
Lorem ipsum
W pracowni wprowadzane były różne techniki plastyczne, rozwijane było poczucie estetyki. Ćwiczone były techniki różne: rysowanie, malowanie, wykonywanie kartek okolicznościowych oraz wykonywanie grafik, wycinanek, modelowanie w masie solnej, plastelinie, modelinie. Prace te wpływały na rozwój wrażliwości estetycznej oraz usprawniały percepcję wzrokową i wzrokowo- ruchową. Doskonalona była sprawność manualna rąk i palców oraz spostrzegawczość poprzez zastosowanie technik malowania pędzlem, lepienie w materiale plastycznym, pracę z materiałami sypkimi, gniecenie, gięcie, skręcanie, lakierowanie, nawlekanie koralików. W pracowni uczestnicy poznawali proste techniki wykonywania wyrobów artystycznych i użytkowych min. uczyli się odlewania świec dwoma sposobami; odlewane z form i maczane, poznali różne formy zdobienia jak np. relief wypukły oraz zdobienie pisakiem olejowym. Uczestnicy na zajęciach, oprócz poznania technik plastycznych, ćwiczenia wrażliwości i wyobraźni artystycznej, kształtowali cierpliwość wytrwałość oraz poczucie odpowiedzialności za stanowisko pracy i wykonywaną pracę, poprzez możliwość jej wykonywania i wykorzystania do celów użytkowych, na potrzeby własne i zawodowe.
- wyrób świec ozdobnych
- świece i stroiki okolicznościowe
- ozdoby świąteczne
- kartki okolicznościowe
- techniki papierowe – wydzieranki z kolorowego papieru, z cienkiej bibuły oraz kuleczek bibułowych
- malarstwo farbami żelowymi na folii
- malarstwo farbami temperowymi
- techniki rysunkowe, kredki pastelowe suche i tłuste
Podnoszenie samodzielności oraz wiary we własną wartość i przydatność społeczną. Nauka współpracy w grupie , dbanie o odpowiednie zachowanie wobec siebie.
Kształtowanie i nauka innych umiejętności wynikających z indywidualnych programów rehabilitacji i terapii, oraz bieżących potrzeb.
Pracownia Tkactwa
Lorem ipsum
Poprzez spotkania grupowe i towarzyskie wyrabiane były umiejętności pracy w grupie, kształtowanie systematyczności i obowiązkowości. W pracowni tkackiej podczas zajęć uczestnicy tkali na krośnie, ramce i krośnie kołeczkowym, dziergali na drutach i młynkach dziewiarskich, fastrygowali drobne elementy, projektowali tkaniny, wykonywali: stroiki, kartki okolicznościowe, różne dekoracje, zdobili różnymi technikami formy użytkowe: decoupage, wikliną papierową, malowali, obklejali . Poprzez ruch uczyli się czynności życia codziennego. Prowadzone były treningi: ekonomiczny, trening umiejętności społecznych -nawiązania rozmowy, podtrzymywania relacji koleżeńskich i rozwiązywania konfliktów.
Dużą uwagę przywiązujemy do pracy zespołowej często jeden produkt jest wykonywany elementowo przez paru uczestników
W naszej pracowni uczestnicy rozwijają swoje zdolności manualne, poczucie estetyki i umiejętności pracy w zespole.
Pracownia Witrażu i Malarstwa
Lorem ipsum
W ten sposób z pracowni wychodzą ciekawe prace typu: patery, lampy, małe formy w postaci zawieszek, aniołów, rybek, ptaszków itp. Ta metoda daje uczestnikom nieograniczone możliwości kreowania koloru i wzoru, intensywnie wpływa na proces twórczy i rozwija wyobraźnię.